Skuteczna komunikacja

Wielu ludzi mówi, ale nie rozmawia. Dlatego partnerzy czują się nie rozumiani, a w efekcie nieszczęśliwi w swoim związku.

Jednym z podstawowych błędów w komunikacji jest niewyrażanie swoich negatywnych emocji. Problem ten bardzo często spotykany jest w związkach. Opowiadanie o negatywnych uczuciach pozwala partnerowi zrozumieć Cię, zmienić swoje zachowanie, uniknąć dalszych błędów czy znaleźć zadowalające obie strony rozwiązanie.

Chowanie na dnie duszy negatywnych emocji z czasem powoduje jeszcze większy problem - urazy nawarstwiają się, aż w końcu dochodzi do wybuchu. Mówi się wtedy o wszystkim bez jakiekolwiek kontroli. Prowadzi to do poważnego konfliktu, bo Ty nie panujesz nad tym co i ile mówisz, a Twój parter nie wie co się stało, bo przecież wszystko było w porządku. To trochę tak jakby nie chciało Ci się sprzątać i wszystko wrzucał byś do szafy. Pewna ilość rzeczy mieści się i w mieszkaniu masz porządek. Ale w pewnym momencie szafa jest już pełna i w najmniej odpowiedniej chwili wszystko wypada. Nie panujesz nad bałaganem i masz więcej sprzątania niż na początku.

Pamiętaj, że Twój partner nie czyta w myślach. Nie wymagaj od niego, żeby sam się domyślił o co Ci chodzi.

Jeśli chcesz o czymś powiedzieć:

  • mów poprawnie gramatycznie;
  • nie przeskakuj pomiędzy wątkami;
  • postaraj się mówić spokojnym głosem. Krzyk sprawia, że Twój partner czuje się atakowany, będzie się bronił, więc pewnie dojdzie do kłótni;
  • mów wprost, owijanie w bawełnę w niczym nie pomaga;
  • mów o sobie, swoich uczuciach i potrzebach; 
  • rozwiązujcie problemy po kolei, a nie wszystkie na raz.

Jeśli chcesz usłyszeć partnera:
  • nie zakładaj z góry, że wiesz co powie 
  • wysłuchaj do końca co chce powiedzieć, nie przerywaj, nie zakładaj, nie domyślaj się co chce Ci powiedzieć
  • postaraj się zrozumieć co chce Ci przekazać, w razie potrzeby - pytaj
  • powiedz swoimi słowami to, co usłyszałeś - pozwala to uniknąć nieporozumień

Są takie zachowania, które uniemożliwiają prawdziwą rozmowę. Należą do nich:
  • krytykowanie i wyzywanie;
  • grożenie, rozkazywanie i stawianie ultimatum;
  • udzielanie rad;
  • głoszenie kazań i pouczeń;
  • zajmowanie się czymś innym w trakcie rozmowy;
  • obwinianie; 
  • uspakajanie;
  • osądzanie; 
  • mówienie tylko o sobie; 
  • zmienianie tematu lub obracanie problemu w żart zanim zostanie przegadany.

Co pomaga w rozmowie:
  • zachęcanie do opisania problemu, przegadania go;
  • okazywanie sobie nawzajem sympatii i szacunku; 
  • oferowanie sobie wzajemnego wsparcia i troski.

Przedstawione wyżej wskazówki nie są łatwe do stosowania. Szczególnie, gdy jesteśmy w silnych emocjach. Wprowadzenie ich w życie wymaga czasu i praktyki. Jeżeli czujesz, że wprowadzenie ich w życie sprawia Ci trudność lub chciałbyś nauczyć się je stosować pod okiem specjalisty, zapraszam na spotkanie.